Federația Sanitas din România reacționează la prevederile din recenta Lege 265/2024 privind gestionarea personalului medical din Unitățile de Primiri Urgențe. Sindicaliștii Saitas sunt de părere că forma actuală a legii lasă ”la mâna” conducerii spitalelor să mute medicii dintr-o unitate de primiri urgențe în alta și totodată există riscul ca o astfel de practică să fie folosită ca un mod de a ”disciplina medicii”. Actul legislativ a fost promulgat de președintele României, Klaus Iohannis la data de 29 octombrie 2024 și vizează suplimentarea numărului de posturi de medici în UPU din spitalele regionale sau județene pentru a sprijini UPU din alte județe în care este deficit de medici de specialitate:
„UPU din spitalele regionale sau județene, cu avizul Comisiei interministeriale pentru suport tehnic și cu aprobarea Ministerului Sănătății, pot sprijini UPU din spitalele județene aflate pe raza teritorială a altor județe, asigurând necesarul de medici de specialitate, după caz” se arată în textul de lege ca ”noutate” deloc pe placul sindicaliștilor
Sanitas arată că pe parcursul legislativ, Consiliul Legislativ a avizat negativ inițiativa deoarece în acest caz Parlamentul își depășește atribuțiile. Faderația subliniază că există deja un Ordin al Ministerului Sănătății (art. 19 din Ordin 1.706/2007) care oferă posibilitatea cooperării dintre unitățile de primiri urgențe și compartimentele de primiri urgențe din același județ.
”Ordinul MS este un tip de legislație secundară, gândită și creată de către profesioniști din cadrul MS ce poate fi modificată de aceștia. Consiliul Legislativ care a invocat Decizia CCR nr. 494/2013 a fost ignorat de către clasa politică:”Curtea reține că acceptarea ideii potrivit căreia Parlamentul își poate exercita competența de autoritate legiuitoare în mod discreționar, oricând și în orice condiții, adoptând legi în domenii care aparțin în exclusivitate actelor cu caracter infralegal, administrativ, ar echivala cu o abatere de la prerogativele constituționale ale acestei autorități consacrate de art.61 alin.(1) din Constituție și transformarea acesteia în autoritate publică executivă.”
Modificarea Legii 95/2006 pentru a include clauze privitoare la mutarea medicilor dintr-un UPU în altul complică practica legislativă. Pe de-o parte există acest Ordin, iar acum există și pasaje în Legea 95/2006. Cine, pe care le va aplica?” se arată în analiza organizației sindicale
De altfel, Federația Sanitas a sesizat Președinția pentru a o trimite înapoi la reevaluare această lege, însă spun că au fost ignorați.
”De acum ne-aflăm într-o situație nu doar de ambiguitate legislativă, dar și în care mutarea medicilor dintr-un UPU în altul, este ”la mâna” conducerii.
Riscul major este folosirea acestei practici ”pentru a disciplina personalul”, iar mai apoi concentrarea unui număr mare de medici în centrele urbane.
În loc să ofere soluții pentru a ocupa locurile acolo unde este deficit, prezenta Lege riscă să ducă la angajarea a cât mai mulți medici UPU în marile centre și apoi la redistribuirea lor dintr-o parte în alta, după nevoie.
În toată această ecuație, vocea personalului medical contează? NU” – precizează Federația Sanitas