Se spune că o viață fericită și împlinită se găsește la intersecția a patru cercuri: ce iubești, la ce ești bun, pentru ce poți fi plătit și ce are nevoie lumea. O parte din aceste cercuri încep ușor să se formeze încă din perioada adolescenței atunci când tinerii iau contact cu activități care reușesc să le mențină viu interesul și în cele din urmă îi propulsează în direcția găsirii drumului în viață. Să-ți găsești ikigai-ul cum ar spune japonezii nu este doar o idee la întâmplare desprinsă din cultura lor pe care o citim doar în cărți sau în emisiunile de la televizor, ci este un mod de viață care ne arată că nimic nu este imposibil în a-ți croi drum prin propriile pasiuni și că o vorbă a omului de televiziune, David Frost – ”Nu urmări succesul. Fă pur și simplu ceea ce-ți place, acel lucru în care crezi, iar succesul va veni în mod firesc” – își găsește pe deplin temeiul.
Sunt tineri sătmăreni care excelează în diferite domenii ale artei, sportului, științei, voluntariatului și nu numai. Unii reușesc din prima încercare să-și dea seama ce anume le place și încotro ar dori să se îndrepte. Alții în schimb fac loc mai multor variante, însă până la urmă fiecare dintre ei va putea să decidă probabil mult mai ușor ce anume le place să facă și încotro să se îndrepte. Din dorința de a descoperi din pasiunile tinerilor sătmăreni ridicate la nivel de excelență, am ajuns să mă opresc la cercul de robotică al Colegiului Național Mihai Eminescu. Am dorit să-i cunosc știind că în această perioadă se pregătesc intens pentru aproapiatele competiții, Meet League, care se va desfășura peste câteva zile la Bistrița, 26-27 ianuarie 2024 și etapa regională a competiției FTC care va avea loc în Cluj Napoca, în luna februarie 2024, dar și pentru rezultatele remarcabile de până acum. Surpriza cea mare a fost să-i cunosc pe câțiva dintre membrii echipei – Laura Mureșan, Larisa Lohan, David Sas și Andrei Șchiop ( foto, de la stânga la dreapta), dar și pe profesorul lor îndrumător în una din zilele de muncă.
Pe tineri i-am găsit în laboratorul unde Casy, cel mai nou roboțel creat de echipă se afla pe masa de lucru pentru integrarea unor componente. O încăpere de aproximativ 25 de metri pătrați este laboratorul B-Robo găzduit de Colegiul I. C. Brătianu din Satu Mare, locul unde acești tineri petrec ore întregi pentru a pune la punct fiecare detaliu din acest proiect drag al lor. Dacă îi întrebi cum au ajuns la această pasiune pentru roboți răspunsul leagă în el inclusiv jocurile copilăriei când lego sau o construcție de poduri, cum spunea David, team liderul echipei B-Robo le-a captat atenția.
Sunt elevi de la profilul matematică informatică și au descoperit cercul de robotică de la colegii lor sau prin intermediul profesorului îndrumător Horea Jurje, despre care au spus cu deosebit respect și apreciere că este prietenul lor. Cu toții desfășoară această activitate din pasiune, nu neapărat gândind să o proiecteze în viitoarele lor profesii. Vorbind cu ei am aflat cât de mult le plac competițiile, atmosfera ce domnește în timpul derulării lor pentru care se pregătesc temeinic.
Despre cercul de robotică și activitatea echipei B-Robo cât și apropiatele competiții am aflat informații la fel de interesante în cadrul unui interviu cu profesorul coordonator Horea Adrian Jurge, de la Colegiul Național Mihai Eminescu din Satu Mare.
Care sunt obiectivele principale ale cercului de robotică pe care îl coordonați?
FIRST Tech Challenge România în sezonul 2023/2024 CENTERSTAGE℠ by RTX se anunță a fi un sezon de robotică unic, ce îmbină armonios tehnologia cu arta, pentru a ne oferi un spectacol contra-cronomentru. Inovația este vedeta sezonului FTC #CENTERSTAGE. Elevii FIRST Tech Challenge din întreaga lume vor aplica abilitățile creative STEAM pentru a construi roboți performanți și pentru a concura în CENTERSTAGE.
Pentru Asociatia Nație Prin Educație sezonul 2023/2024 este al #8-lea sezon de robotică FIRST Tech Challenge în România. FIRST Tech Challenge România este pentru peste 3800 de elevi, peste 700 de mentori și voluntari un program național de antreprenoriat în robotică și educație STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă, matematică), fiind cel mai complex program educațional dedicat elevilor de liceu. Sezonul acesta 200 de echipe din toate colțurile țării sunt in lista inscrierilor, echipe formate din elevi de la licee de informatică, licee tehnice și tehnologice și colegii naționale.
Echipa B-Robo este formată din 15 elevi titulari și 10 elevi voluntari, proveniți de la 5 licee sătmărene, respectiv Colegiul Național Mihai Eminescu, Colegiul Național Ioan Slavici, Colegiul Național Doamna Stanca, Liceul Tehnologic Ion I.C. Brătianu și Liceul Teoretic German Johann Ettinger, toate din municipiul Satu Mare. Această echipă s-a înscris în competiția FTC din sezonul #2, iar în acest an ne găsim în sezonul #8.
Principalele obiective ale echipei sunt în primul rând legate de participarea la competiția First Tech Challenge, în fiecare sezon și obținerea unor premii, iar prin organizarea diverselor activități educaționale și interactive, ne propunem să inspirăm și să conectăm oamenii de toate vârstele din Satu Mare la programul național de antreprenoriat în robotică și educație STEAM și de asemenea să promovăm valorile FIRST.
- Ce resurse și materiale folosiți în cadrul cercului pentru a susține procesul de învățare?
Un alt obiectiv al echipei (dacă tot vorbeam de obiective) este atragerea sponsorilor, posibili parteneri, deoarece funcționăm prin autofinanțare, asftel încât pentru noi e foarte important să convingem societățile comerciale din comunitatea locală și nu numai, că suntem o echipă de tineri, dornici de performanță în care merită să investească.
Pentru construcția efectivă a robotului în fiecare sezon ne comandăm piese noi, deoarece tema concursului variază în fiecare sezon, iar robotul pentru a fi funcțional și performant trebuie construit aproape de la zero. Unele piese au o durată de viață limitată, intervine uzura fizică, astfel suntem nevoiți să facem comenzi de piese noi. Toate piesele importante (șasiu, motoare centrifuge, motoare servo, haburi de conecție și control, cablurile de conecție, bateria, etc) se comandă din Statele Unite ale Americii de la anumiți furnizori autorizați. Mai înainte am descris puțin acest concurs, rădăcinile lui sunt din America, de aceea și furnizorii sunt tot de pe continentul american. În acest an competițional spre exemplu, valoarea pieselor comandate din US, se ridică la o valoare de peste 18.000 lei. Desigur aici trebuie luat în calcul și taxele de transport și taxele vamale aferente care nu sunt de neglijat.
- Cum vă implicați în încurajarea creativității și inovației în rândul elevilor care au ales aceasta activitate?
Creativitatea și inovația sunt în principal atuurile membrilor echipei, sunt selectați în funcție de aceste abilități! De-a lungul timpului, fiind mentorul acestei echipe ai căror membrii se schimbă adesea (pentru că unii elevi termină liceul și sunt înlocuiți de alții), iar alții nu se regăsesc în cadrul echipei și trebuie înlocuiți, chiar de la înființare, am observat că ei au nevoie de cineva care să îi coordoneze, să le dezvolte și susțină motivația; creativitatea și inovația sunt calitățile actualei generații de tineri! Proiectul în sine, este unul de foarte mare anvergură și presupune cunoștințe solide în programare, editare imagini foto-video, proiectare 3D, imprimare 3D, PR și marketing, mecanică și electronica, iar toate aceste aspecte le stârnește curiozitatea și îi face să-și dorescă să se alăture echipei și să se implice. De asemenea, un lucru extrem de important este că în acest startup, elevii pot să-și pună în aplicare cunoștințele teoretice învățate în școală din diversele domenii ale științei.
- Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în coordonarea unui cerc de robotică și cum le depășiți?
Provocările sunt multe și de multe feluri, spre exemplu unele activități ale echipei, uneori se suprapun peste programul școlar, inclusiv anumite competiții. În acest caz, având elevi din cinci licee, trebuie să iau legătura cu conducerea școlilor, cu părintii elevilor pentru ca toate să decurgă normal. O altă provocare este legată de timpul pe care elevii trebuie să și-l rezerve pentru echipă, mai ales în perioadele competiționale. A face parte din acest proiect, înseamnă implicit renunțarea la anumite hobby-uri, implică eforturi, sacrificii și multe compromisuri. Cu tact pedagogic și multă răbdare încerc să gestionez într-o manieră cât mai optimă toate provocările care intervin pe parcurs.
- Cum evaluați progresul și performanța elevilor ? Care sunt calitățile pe care le apreciați cel mai mult la elevii din echipa B-Robo?
Îmi place să spun că evaluez progresul și performanța echipei. Într-adevăr contribuția fiecăruia e esențială și asemeni unui mecanism, fiecare element și sistem își aduce contribuția la funcționarea adecvată a întregului, dar noi suntem o echipă, iar progresul este al tuturor! O echipă în care colaborarea, comunicarea, implicarea, determinarea și perseverența sunt calitățile tuturor membrilor. Activitățile diverse în care suntem implicați, faptul că suntem cunoscuți în comunitatea locală și apreciați în comunitatea FTC, premiile obținute mă îndreptățesc să susțin faptul că suntem o echipă bună.
- Există proiecte sau activități speciale pe care elevii le-au realizat în cadrul cercului și de care sunteți mândru? Care sunt competitiile la care urmeaza sa participati?
În fiecare sezon ne implicăm într-o multitudine de activități, de altfel, participarea la competiția First Tech Challenge în sine presupune și desfășurarea unor activități non tehnice, outreach, care sunt foarte apreciate și chiar premiate. Astfel, am obținut în edițiile anterioare ale concursului „Motivate Award locul II”, „Connect Award locul I”, „Motivate Award locul III” și multe alte premii la meet-uri.
Dintre proiectele implementate în acest sezon, pot aminti: Workshopuri STEAM – Caravana B-Robo, în cadrul cărei am desfășurat activități pentru copiii din grădinițe, elevii din școli primare și gimnaziale, copii din case de tip familial și centre de zi. Ne-am propus ca nu peste mult timp, în februarie, să organizăm activități recreative STEM pentru participanții la Tabăra județeană de matematică și informatică, iar în luna martie vom organiza STEM Fest, un eveniment nou și unic pentru Satu Mare. În acest an competițional, până în prezent am participat la un Demo în Cluj Napoca, și la două Meet Leagues obligatorii, primul a fost în Blaj, Alba, iar al doilea la Baia Mare. În urma acestor competiții ne-am clasat pe primele 6 locuri în Liga din regiunea Cluj. Mai avem de participat la ultimul Meet League, care se va desfășura la Bistrița în 26-27 ianuarie 2024. La fiecare competiție se joacă 6 meciuri pe echipă, iar la finalul celor 3 competiții programul de scorring va lua în considerare cele mai bune 10 meciuri din cele 18 meciuri jucate.
Vom participa la etapa regională a competiției FTC care va avea loc in Cluj Napoca, în luna februarie, cu ambiția de a ne califica, ne propunem să participăm la faza națională și de ce nu și la cea internațională a concursului.
- Cum încurajați colaborarea între elevi în timpul proiectelor de robotică?
Acceptând diversitatea! Suntem printre puținele (4—5) echipe din țară, dintr-un total de aproximativ 200, care are în componență elevi de la mai multe licee. De ce acest lucru?! Pentru că avem nevoie în echipă de persoane pricepute în domenii variate. Membrii nu sunt doar coechipieri, sunt prieteni, și chiar dacă există păreri opuse, divergențe noi le valorizăm ca la un brainstorming.
- Ce oportunități suplimentare oferiți elevilor implicați pentru a-și dezvolta abilitățile?
Fiecare activitate desfășurată e o oportunitate de a-și valoriza potențialul, și, să știți, sunt copii cu un potențial imens, doar trebuie motivați! Încerc să îi determin să se dezvolte multilateral, de exemplu, sunt unii elevi ”specializați” în mecanică, alții în programare de înalt nivel, proiectare și imprimare 3D, ansamblare mecanică, electronică, asta nu înseamnă că ei vor face doar mecanică sau programare, ci se implică și în alte activități, merg și ei în caravana de promovare a principiilor STEM și exemplele pot continua. O oportunitate de dezvoltare personală și profesională a lor este în sine competiția FTC, competiție care face parte din calendarul oficial al concursurilor școlare aprobate de Ministerul Educației. Rezultatele la competițiile naționale sunt recunoscute de toate universitățile tehnice din România, la specializările mecanică, robotică, mecatronică și celelalte conexe acestora, iar elevii membrii în echipa care a obținut un astfel de premiu sunt admiși cu media 10(zece), pe locurile speciale în cadrul acestor universități.
- Cum vă mențineți la curent cu noile tehnologii și tendințe din domeniul robotică pentru a aduce informații actualizate în cadrul cercului pe care îl coordonați?
Comunitatea FTC este una mare, în cadrul ei avem grupuri de mentori, grupuri regionale, platforma FirstInspire în care comunicarea și colaborarea este una autentică. Asociația non-profit Nație Prin Educație, fondată de către Dana Războiu, a deschis noi drumuri în domeniul roboticii în România – începând cu anul 2016, prin intermediul FIRST Tech Challenge, în cadrul celui mai mare program educațional STEM prin robotică pentru liceeni din țară.
FIRST Tech Challenge înseamnă more than robots – este un proiect de inginerie și lucru organizat ca într-un startup, care presupune muncă, dedicare și mai ales lucru în echipă, o cerință vitală pentru o echipă de robotică. Astfel, tinerii implicați în aceste proiecte își dezvoltă abilitățile și descoperă un potențial drum profesional.
Nație Prin Educație este o asociație non-profit, care promovează și susține educația STEM pentru elevii de liceu și mentorii lor. Încă din 2016, asociația este Program Delivery Partner Romania pentru programul internațional FIRST Tech Challenge. Asociația dezvoltă și coordonează toate aspectele proiectului care privesc echipele.
FTC din România, organizează anual competiții regionale și naționale, dedicate elevilor de liceu. Nație Prin Educație susține elevii prin resurse materiale, organizarea unor cursuri online, tabere de vară, schimburi educaționale și culturale, delegația română pentru World Championship and FIRST Global robotic Olympics, având ca scop crearea de oportunități educative pentru elevii de liceu români.
- Care sunt competentele celui mai recent robot la care lucreaza echipa si cand va fi prezentat in concurs?
Având în vedere experiența acumulată în cele șapte sezoane la care am participat, am considerat crearea unui robot versatil, capabil să îndeplinească toate obiectivele jocului de anul acesta. Pentru a maximiza punctajul obținut, este crucial ca robotul să îndeplinească toate sarcinile unui meci.
Primele 30 de secunde din meci sunt considerate perioada autonomă, adică el este învățat să execute anumite sarcini singur, prin instrucțiuni pre-programate și informatii primate prin senzori.
Următoarele două minute sunt denumite Perioada Controlată. Roboții acumulează puncte prin: Plasarea Pixelilor pe Backdrop-ul lor sau în Backstage-ul alianței, Crearea de Mozaicuri, Trecerea de liniile de delimitare ale Backdrop-ului.
Ultimele 30 de secunde ale Perioadei Controlate sunt denumite End Game. În plus față de activitățile de scorare enumerate anterior pentru Perioada Controlată, alianțele câștigă puncte prin: Suspendarea Roboților de Rigging-ul alianței lor, Lansarea de avioane de hârtie, numite oficial „drone”, în zona de Aterizare 1, 2, sau 3, Parcarea Roboților în Backstage.
Întrucât nu au rămas decât trei zile până la ultimul Meet League de la Bistrița, tinerilor sătmăreni din echipa B-Robo le dorim success deplin, un an 2024 cu reușite pe măsura pasiunii și efortului lor de a menține numele echipei pe primele locuri în topul național al competițiilor de robotică.