Ziua Internațională a Limbii Materne este marcată anual pe 21 februarie în întreaga lume, cu obiectivul de a promova diversitatea lingvistică și culturală, precum și multilingvismul. Inițial proclamată de UNESCO la 17 noiembrie 1999, această zi a fost recunoscută și de Adunarea Generală a Națiunilor Unite, în același context în care a fost desemnat și Anul Internațional al Limbilor pentru anul 2008.
Data de 21 februarie a fost aleasă pentru a comemora evenimentele din 1952, când studenții din Dhaka au fost uciși în timp ce protestau pentru recunoașterea limbii lor materne, bangali, ca limbă națională a Pakistanului (astăzi Bangladesh).
Limba maternă este considerată de ONU ca fiind un instrument crucial pentru conservarea și dezvoltarea patrimoniului tangibil și intangibil. Promovarea și conservarea limbilor materne sunt văzute nu doar ca mijloace de încurajare a diversității lingvistice și a educației multilingve, ci și ca un mod de a spori conștientizarea tradițiilor lingvistice și culturale la nivel global, contribuind la consolidarea solidarității bazate pe înțelegere, toleranță și dialog.
Satu Mare este un spațiu multicultural și multilingvistic, pe aceste meleaguri conviețuind de-a lungul timpului vorbitori a mai multor limbi. Prezența în același spațiu reflectă o diversitate lingvistică bogată și oferă oportunitatea de a experimenta și învăța diferite limbi și culturi. Oamenii care vorbesc diferite limbi aduc cu ei și aspecte unice ale culturii lor, iar acest lucru se poate lesne vedea în Satu Mare. Aportul fiecărei comunități face din județul Satu Mare un loc unde au loc schimburi culturale și există o înțelegere mai profundă a diversității culturale.
Tema din 2024 a Zilei internaţionale a limbii materne este „Educaţia multilingvă – un pilon al învăţării şi al învăţării intergeneraţionale”, care subliniază rolul limbilor în promovarea incluziunii şi atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă din Agenda 2030. Politicile educaţionale multilingve sunt cruciale pentru educaţia incluzivă şi pentru păstrarea limbilor indigene. Prin începerea educaţiei în limba maternă a cursantului şi prin includerea treptată a altor limbi este facilitată învăţarea eficientă. Educaţia multilingvă nu numai că promovează societăţile incluzive, ci şi ajută la păstrarea limbilor non-dominante, minoritare şi indigene, fiind o piatră de temelie pentru obţinerea accesului echitabil la educaţie şi la oportunităţi de învăţare pe tot parcursul vieţii pentru toţi indivizii, conform www.un.org.